2TL37 – to duże kolumny trójdrożne t1.1” m4” w6¾” | 4Ω ~ 70W. Głośnik basowy strojony linią typu BLH.
Mając już za sobą kilka projektów strojnych obudową bass reflex, zainteresowałem się linią transmisyjną. Znalazłem darmowy, ale bardzo dobry program (Transmission Line – Leonard Audio) i zrobiłem symulacje pierwszych obudów. Początki nie zachwycały wynikami. Program (wersja beta) wieszał się i zniechęcony, porzuciłem projekt. Po jakiś jednak czasie powróciłem do symulacji i udało mi się uzyskać na tyle zachęcające wyniki, że postanowiłem zaprojektować i zbudować takie kolumny. Wszystkie źródła podawały, że tego typu obudowy w amatorskich warunkach zaprojektować jest trudno i raczej się to nie udaje. Tak więc ryzyko, że to nie będzie grało było duże. Dlatego użyłem do budowy taniego i łatwego w obróbce materiału – MDF.
Główne cechy konstrukcji:
- Kolumny 2Tl37 strojone są linią w układzie BLH + dodatkowy zamknięty kanał strojący. Parametry użytego głośnika w tego typie obudowy sprawiają, że bas schodzi łagodnie do najniższych rejestrów. Nie ma gwałtownego podbicia w punkcie strojenia.
- Za średnie tony odpowiada głośnik szerokopasmowy z wykonaną z drewna membraną, zamknięty we własnej profilowanej komorze i strojony filtrem I rzędu.
- Głośnik wysokotonowy 1,1 cala z jedwabną kopułką strojony filtrem II rzędu. Jest cofnięty w celu wyrównania odpowiedzi grupowej i poprawienia przebiegu fazy układu.
- Front kolumny ma jedynie 16cm szerokości co redukuje zjawisko dyfrakcji dźwięku na obudowie. Daje to poprawę barwy dźwięku i jego przestrzenności.
Wykonałem projekt, kupiłem potrzebne głośniki i inne części. Zamówiłem wycięcie formatek na maszynie CNC. Części na kolumnę były skręcane na prętach za pomocą śrub. To pozwalało mi na próby różnego wytłumienia kanałów kolumny. Na pewno im więcej wytłumienia, tym dźwięk staje się bardziej zamknięty i z mniejszą ilością wysokich tonów. Dopiero później, po sklejeniu, okazało się, że kolumna gra w podobny sposób, ale o wiele głośniej. Widocznie nawet mocne skręcenie nie daje dobrej szczelności i tunele linii gubią powietrze. Miałem wstępnie nastrojone głośniki basowe w obudowie typu back loaded horn. Po sklejeniu obudów musiałem w nich zrobić otwory na głośniki (szerokopasmowy i wysokotonowy) z przodu i na zwrotnicę z tyłu. To był mój pierwszy kontakt z ręczną frezarką, ale o dziwo wszystko przebiegło tak jak trzeba. Zaczął się powolny proces strojenia. Jak zwykle musiałem kombinować. Uczyć się i szukać wiedzy w książkach i w internecie. Jednego dnia wydawało mi się, że kolumny grają już dobrze, a następnego znów coś w nich poprawiałem. Po długim czasie, gdy nic już mi nie przychodziło do głowy, postanowiłem zakończyć ten etap i przejść do wykończenia. Muszę powiedzieć, że już nigdy więcej nie zrobię malowanej obudowy z MDF. W warunkach domowych pomalowanie tego materiału jest bardzo trudne.
Jeszcze tylko stalowe nóżki, tabliczki znamionowe wraz z gniazdami głośnikowymi i koniec prac. Moje pierwsze kolumny z linią BLH grają żywo. Bardzo dobrze oddają przestrzeń nagrań. Bas ma fakturę i jest szybki. Średnie tony produkowane przez drewnianą membranę są czyste i lekkie. Dźwięk kolumny jest scalony. Nic się nie wybija na pierwszy plan i nic nie drażni, pozwalając zapomnieć o tym co gra. Zostaje czysta przyjemność słuchania muzyki.