Doświadczenia z poprzednich konstrukcji sprawiły, że chciałem sprawdzić klika nowych rozwiązań mających poprawić brzmienie. Postanowiłem, że zrobię z kolumny strojone linią BLH z klejonki dębowej.
Niskie tony
Niewielki, ale mocny głośnik basowy Tang Band W6-1139SIF nadaje się do linii typu BLH – rozszerzającej się na wydechu. Do tunelu głównego dodałem pojedynczy tunel strojący, by wyrównać trochę charakterystykę częstotliwości bez konieczności używania dużej ilości materiału tłumiącego. Dzięki temu głośnik gra szybszym i bardziej szczegółowym dźwiękiem. Głośnik basowy umieściłem wysoko, tak by ustawić go w mniej więcej 1/3 przeciętnej wysokości pomieszczenia mieszkalnego. Ma to osłabiać efekt powstawania wertykalnych modów pomieszczenia na dźwiękach generowanych przez ten głośnik. Mody horyzontalne można usuwać łatwo, odległością kolumn od ścian. Wszystkie tunele i komory wewnętrzne zostały wycięte frezem kulowym, przez co nie ma w nich wewnętrznych kątów prostych. W takich miejscach bowiem powstają zawsze ogniska dyfrakcyjne. Każda z kolumn sklejana jest z trzech różnych części (części jednej kolumny są odbiciem lustrzanym części drugiej kolumny) więc wykonanie ich było zapewne wyzwaniem dla stolarza/operatora CNC.
Średnie i wysokie
W sekcji średnio i wysokotonowej stosuję już wcześniej sprawdzone rozwiązania. Głośnik średniotonowy o dość wyrównanym paśmie gra w zamkniętej profilowanej komorze (komory średniotonowe projektuję zawsze z dodatkową pół-przegrodą, która ma zadanie wzmacniać konstrukcję i podnosić rezonanse własne komory, do mniej słyszalnych przez człowieka częstotliwości). Membrana wykonana z powlekanego papieru. Głośnik wysokotonowy przesunięty na zewnątrz kolumny, by wyrównać odpowiedź czasową i fazę. Kolumny te zawsze należy ustawiać głośnikami sopranowymi „na zewnątrz” a basowymi „do wewnątrz”. Centra akustyczne średnio i wysokotonowego są do siebie maksymalnie zbliżone.
Strojenie kolumny znów nie należało do najłatwiejszych. Po kilku miesiącach i zrobieniu innych projektów otworzyłem kolumny i przeprojektowałem zwrotnice. Nie były to bardzo duże zmiany, ale dość istotne dla brzmienia. Teraz kolumny blok są uniwersalne. Zagrają na przyzwoitym poziomie każdy repertuar. To kulturalny dźwięk z odpowiednią podstawą basową. Dobrze oddają barwy instrumentów, głosów oraz przestrzeń nagrań. Nie starają się wnosić niczego charakterystycznego od siebie, przez co są zgodne z myślą przewodnią i nazwą linii afono. Ma być tylko muzyka.