Enkidu – to sporej wielkości kolumny podłogowe.
Budowa trójdrożna + bipol t1” tm3½” m5” w10” | 4Ω ~ 100W
Kolumny wykonane są z litej klejonki jesionowej. Wykończone polerownym woskiem.

Do stworzenia tych kolumn zainspirował mnie projekt dużych kolumn Swena Boenicke oraz konstrukcje firmy „audio physic”. Oczywiście w mojej amatorskiej interpretacji grają fabryczne głośniki, a nie robione na zamówienie. Zupełnie inny jest też projekt wnętrza kolumny, a także jej wyglądu.

Główne idee budowy kolumn to:

  1. głośnik basowy przetwarzający najniższe pasmo umieszczony z boku kolumny, by móc zaprojektować jak najwęższe fronty. Zmniejsza to dyfrakcję na przedniej ściance, oraz poprawia barwę i przestrzenność dźwięku.
  2. zastosowanie głośników szerokopasmowych (średni i wysoko-średni) z równą charakterystyką częstotliwości, by można było użyć filtrów niskiego rzędu (dobra odpowiedź impulsowa; łatwiejsze zgranie fazowe; mniej podbarwień wynikających z pracy elementów elektrycznych zwrotnicy).
  3. stworzenia dla każdego z głośników optymalnych warunków pracy.
  4. Szczególny nacisk na poprawę przetwarzania basu przez obudowę typu bass reflex (odpowiednia obudowa i technologia jej wykonania).
  5. użycie głośnika działającego bipolowo do poprawy przestrzeni.

W większości konsumenckich konstrukcji kolumn najgorszym ogniwem jest przetwarzanie basu. Zwykle sopran i średnie tony są dobre, ale im niżej, tym gorzej. Dlatego w swojej konstrukcji skupiłem się wyjątkowo na basie, by całe pasmo było przetwarzane z dobrą jakością. Głośnik basowy strojony bass refleksem osadzony jest w komorze podzielonej przegrodami. Tworzą one wnęki o zmiennej pojemności dobranej tak, by nie tworzyły się fale stojące i rezonansy. Powierzchnie i żebra komory ustawione są pod różnymi kątami (wynikającymi ze złotych proporcji). Linia bass reflex zwinięta jest półkoliście, by rozpraszać fale stojące. Ścianki boczne komór łączą się z poprzecznymi łagodnymi łukami. Dodatkowo komora jest lekko wytłumiona matą bawełniano poliestrową.

Głośnik średniotonowy ma własną starannie wyprofilowaną komorę i pracuje bez wytłumienia. Powyżej niego w podobnej, ale dużo mniejszej komorze pracuje przetwornik wysoko-średniotonowy. Z tyłu kolumny tak jak w modelu 567 umieściłem dodatkowy tweeter dodający przestrzeni i wypełniający górę pasma. Front kolumny jest odchylony, a głośnik wyższy, dodatkowo zagłębiony w celu wyrównania czasowego i fazowego głośników. Zwrotnica w miarę możliwości prosta. Zawiera tylko filtry pierwszego i drugiego rzędu. Stosuję w niej cewki rdzeniowe dla basu, powietrzne dla pozostałych głośników, kondensatory firmy Mundorf i Janzen. Kolumna osadzona jest na stalowych podporach zakończonych gumowymi podkładkami antywibracyjnymi stosowanymi w przemyśle.

Obudowa wykonana jest na maszynie CNC z litej klejonki jesionowej. Wykończona polerowanym woskiem. Słoje drewna dobrze tłumią rezonanse (ich nieregularność, oraz budowa naprzemiennie z twardych i miękkich warstw). Drewno ma bardzo dobre parametry konstrukcyjne oraz pięknie wygląda. Gdyby nie koszt, budowałbym z niego częściej. Kolumny enkidu grają efektownie. Swobodnie, dużym, żywym dźwiękiem pełnym detali. Budują szeroką i przestrzenną scenę muzyczną. Nie dają się ignorować i wciągają do słuchania. Zagrają z każdym wzmacniaczem tranzystorowym, ale wolą te mocniejsze. Nadają się do średnich i dużych wnętrz.