Jazzowo – afonoline nona
Jak się sprawdzi klasyczna linia transmisyjna? Trochę na wiwat kupiłem dwie pary głośników basowych, które zmusiły mnie do przetestowania linii transmisyjnej.
Dębowe – afono blok
Doświadczenia z poprzednich konstrukcji sprawiły, że chciałem sprawdzić klika nowych rozwiązań mających poprawić brzmienie. Postanowiłem, że zrobię z kolumny strojone linią BLH z klejonki dębowej.
Mana – BLH z koaksjalnym
Kolumny mana zbudowałem by sprawdzić jaki sprawdzi się w codziennym odsłuchu głośnik koaksjalny. Chodziło mi o uzyskanie dźwięku o spójnej przestrzeni i nie zafałszowanych barwach.
Fonofan – bez filtrów
Postanowiłem wykorzystać wcześniej zakupiony głośnik szerokopasmowy FR89EX. Wcześniej bałem się go użyć ze względu na bardzo wąski kołnierz i potrzebną dużą precyzję zmocowania.
Kolumny w obudowie BLH – 2Tl37
2TL37 – to duże kolumny trójdrożne t1.1” m4” w6¾” | 4Ω ~ 70W. Głośnik basowy strojony linią typu BLH.
Jesionowe – Enkidu
Enkidu – to sporej wielkości kolumny podłogowe.
Budowa trójdrożna + bipol t1” tm3½” m5” w10” | 4Ω ~ 100W
Kolumny wykonane są z litej klejonki jesionowej. Wykończone polerownym woskiem.
Soundpole – kolumny omnipolarne
Soundpole – kolumny omnipolarne, trójdrożne t1” m4” w6½” | 4Ω ~ 50W. Postanowiłem zbudować kolumny by sprawdzić, czy taki sposób prezentacji dźwięku będzie mi odpowiadał. Projekt wymyśliłem tak, by móc go zrealizować w domu, nie mając zaplecza stolarskiego. Zamówiłem na zewnątrz wycięcie formatek na maszynie CNC (później okazało się, że jednak kilka podstawowych narzędzi muszę dokupić).
Monitory 567
567 – To prototyp małych kolumn dwudrożnych
t½” m3½” w5” | 4Ω ~ 40W
Głośnik basowy, strojony obudową bass reflex. Głośnik szerokopasmowy ma oddzielną komorę i jest strojony filtrem pierwszego rzędu. Z tyłu dodatkowy głośnik sopranowy, który wyrównuje pasmo i dodaje przestrzeni do nagrań. W zwrotnicy stosuję cewki powietrzne i kondensatory firmy Jantzen.
Niewielkie monitory – afono menada
To prototyp niewielkich trójdrożnych monitorów. Sprawdzą się w małych i średnich pomieszczeniach. Projektowane z myślą o słuchaniu muzyki instrumentalnej. Klasyki i jazzu.
Gdzie ustawić kolumny? Prosta metoda wyznaczenia optymalnego miejsca.
Odtwarzanie i słuchanie muzyki z dobrą jakością to zagadnienie złożone. Jednym z najważniejszych składników „dobrego dźwięku” jest odpowiednie ustawienie kolumn w pokoju odsłuchowym.
Testowanie głośników – komory próbne
Głośnik umieszczony w kolumnie, do optymalnego działania potrzebuje określonego typu obudowy o odpowiednio dobranej wentylacji i pojemności.
Słyszenie przestrzeni.
Jednym z czynników znacząco poprawiającym realizm przekazu muzycznego jest stereofonia. W przypadku odtwarzania muzyki równie ważne są: jakość realizacji nagrania, sprzęt odtwarzający oraz środowisko osłuchowe.
Linki do stron pomocnych w budowie kolumn głośnikowych
Na tej stronie zamieszczam wybór linków do stron, które były mi pomocne w projektowaniu i w budowie kolumn głośnikowych. To miejsca, gdzie można szukać wiedzy na temat oraz konkretnych rozwiązań.
Głośnik basowy z boku kolumny?
Z jakiego powodu w swoich konstrukcjach głośnik basowy umieszczam z boku? Głównie po to by zmniejszyć szerokość frontu kolumny.